אסטרטגיה חינוכית יהודית

החזון שלנו

עקב נטישתם של רבים מבני הציונות הדתית את אורח החיים הדתי,
לקחנו על עצמנו לסייע בהתמודדות עם השחיקה הרוחנית.
עם הקמת הארגון בשנת תשע"ח (2018),

החלטנו לפעול בארבעה מישורים:

1// להעיר את הציבור –

לעורר מודעות אצל גורמים משפיעים ובציבור הרחב, שהאתגר הזה מצריך טיפול אסטרטגי.
וכן לחבור לגורמים נוספים כדי להשפיע בשלושת מעגלי החינוך הרלוונטיים:
א. משפחה ב. קהילה ג. מוסדות החינוך

2// להביא מידע אמיתי עדכני – 

לכלל הגורמים המשפיעים, להנהגה החינוכית והרוחנית ומעצבי דעת הקהל.

3// לזהות ולהכיר את החוזקות והתורפות של הציבור הדתי לאומי

4// לשתף –

כיון שאין תשובה אחת ואנו רואים את הערך הגדול בשיתוף פעולה נרחב,
בדגש על מערכות ציבוריות כלליות כגון משרד החינוך ותנועות הנוער.

מה עשינו בנתיים?

הקמנו צוות חשיבה ופעולה הכולל ארבעה חברים,
מתלמידיו של הרב משה בלייכר שליט"א, בוגרי ישיבת שבי חברון.
שהעשיה הציבורית שלהם מייצגת את חיבור התורה לחיים:

 


ר' דוד בר-חן

מייסד ומנהל הארגון ומי ששימש שנים רבות כמנכ"ל מוסדות שבי חברון, שעמד לצידו של הרב משה בלייכר שליט"א ופעל בענייני ציבור חינוכיים, לאומיים והתישבותיים במהלך השנים.


הרב אהרון אגל-טל
יו"ר הארגון. עמד בראשות הישיבה הקטנה הלאומית הראשונה, מיסודה של "שבי חברון". מחבר הספר "להגיד לאדם ישרו" – מרצה ומחנך שנים רבות. יועץ בכיר למערכות חינוך ממלכתיות ומלווה את פעילות המכון בהסברה ציבורית באמצעות התקשורת והרשתות החברתיות.


אורי הורביץ (אל"מ במיל.):

שימש בתפקידים בכירים ורגישים בחיל המודיעין בצה"ל. הוא מביא שיטות עבודה ומנהיגות מעולם התוכן הצבאי. מרצה בישיבות ובמסגרות אחרות. יועץ אסטרטגי לחברות בתחום הסייבר מנהל ישיבת נתיבות דרור ומרצה בפני נוער במסגרות שונות.


ר' שימרון כהן:

אחר שנות לימוד רבות בישיבה גבוהה, שירת בשייטת 13 וסיים כקצין ביחידה. לאחר מכן לימד במכינת עצמונה תחת הרב פרץ וניהל מערכות חינוכיות גדולות בבני עקיבא וברשויות מוניציפאליות שונות. מומחה לאסטרטגיה חינוכית ומנהל אגף המחקר במכון.

דוד בר חן -
מנכ''ל ומייסד
הרב אהרון אגל טל-
יו”ר
אורי הורביץ -
יועץ אסטרטגי
ר’ שמרון כהן -
חוקר ואסטרטג

יזמנו מפגשים וראיונות עם:
א. מנהיגים רוחניים מהדרג הבכיר של הציונות הדתית.
ב. אנשי רוח וחינוך בכירים, ביניהם ראשי ישיבות גבוהות, ראשי מכינות, מפקחים כלליים במשרד החינוך ועוד.
ג. מעל 100 אנשי הוראה בדרג הזוטר (שולחנות עגולים, מפגשים אישיים ועוד)
ד. ראיונות אישיים עם מאות בני נוער בגילאים מ 16 עד 22

תובנות ארגוניות

כיוון שמערכת החינוך עוסקת בעבודה יומיומית תובענית, שמטבעה לא מאפשרת את הפנאי הנחוץ לחקור ולהעמיק בהשפעת התהליכים החברתיים על העולם הרוחני של ילדינו, על כן יש צורך ביחידת מחקר ופיתוח בלתי תלויה שתנגיש, תשקף ותעמוד בקשר עם כלל הגורמים.

אנחנו מאמינים שמכוח הניסיון שצברנו בתחום ומכוח הקשרים העמוקים שפיתחנו במשך השנים, עם מקבלי ההחלטות במדינת ישראל, דרך מעצבי דעת הקהל ועד למחנכים בשטח – יש לנו את היכולת להנהיג את השינוי.

לאחר שנות חינוך ארוכות, הבוגרים יוצאים לחיים ומתברר שרבים מהם לא מסוגלים להתמודד עם המורכבויות של החיים בעזרת הכלים שקיבלו. על כן יש צורך לעסוק בשנות ההכשרה גם בהכנה לחיים וליצור מנגנון שילווה את הבוגרים בצבא באקדמיה ובקהילה.

לווי ותמיכה על ציר הזמן: נדרשת עבודה רבה כדי לגבש את אנשי החינוך באמצעות כנסים, ספרים וחומרי הסברה.

תובנות ערכיות

תובנה עיקרית:

הציבור והנוער הדתי לאומי הם בראש וראשונה אנשים טובים וערכיים. כשבדקנו לעומק את תופעת הנשירה, בלטה העובדה שרובם, בכל זאת המשיך להיות אידיאליסט שוחר טוב. ובהם אנשים בולטים בעשיה הצבאית וההתישבותית.

מערכת חיסונית:

לאור העובדה שרבים הם גורמי הנשירה, אנחנו מבינים שהדרך היא בחיזוק המערכת החיסונית, באופן שתהיה מסוגלת להתמודד בהצלחה עם מכלול הגורמים.

זהות חזון שליחות:

החוסן הרוחני טמון בבהירות ובעוצמה של הזהות שלנו. על כן חובה להטמיע את ההכרה בצורך שבבירור וזיקוק הזהות, כדי שזו תסייע ביצירת חזון ושליחות רלונטיים לדור שלנו ולאתגרים היחודיים של חיי תורה במדינת ישראל כיום.

עמוד שידרה לאומי:

בתי המדרש של הציונות הדתית מחנכים להרים את החיים אל הקודש. על כן הציונות הדתית נוכחת בכל מרחב החיים ומהווה עמוד שידרה המחבר בין המוח לאיברים; בין הקודש לחול. ככל שהיא תדייק את זהותה – כך תוכל להציב חזון ומודל חיקוי לכלל האומה.

תכנית עבודה - ממחשבה למעשה

כדי ליישם את התובנות הנלמדות בשטח,
אנחנו נדרשים לתהליך רב שלבי שיטמיע אותן ויחולל שינוי כלל מערכתי וזאת בחמשה שלבים:

שלב א’ - לעורר שיח ציבורי

להמשיך לעורר שיח ציבורי בדגש על שאלת הזהות.
מתוך מה שכבר ביררנו וזיקקנו אנחנו יכולים להציע את שאלת הזהות כמכוננת ולעודד את העיסוק המעמיק בה.

מטרה:
חידוד סוגיית הזהות וחיבור המערכת לבירור הזה
קהל יעד:
שכבת הביניים – רמי"ם בישיבות תיכוניות, מכינות וישיבות גבוהות ומחנכות באולפנות ומדרשות.
דרכי פעולה:
איתור מעגל השפעה: גיוס אלו שבכוחם להוביל אחרים, לתהליך – ממגוון הציבור הדתי לאומי.

שלב ב’ - חשיפה, התייעצות וגיוס

מפגשים אישיים – חשיפה, התייעצות וגיוס

מטרה:
לחשוף ברמה האישית אנשי חינוך, רבנים ומעצבי דעת קהל נוספים לחומרים ולתובנות. לגייס אותם למערכה ולהוביל אותם לתת מענה על פי דרכם.
קהל יעד:
ראשי ישיבות תיכוניות ואולפנות. רמי"ם ומורים ותיקים. ראשי ארגוני חינוך מובילים.
דרכי פעולה:
צמד מן המכון נפגש בתיאום מראש עם מצגת מתאימה לפגישות. השארת חומר לאחר הפגישה

שלב ג’ - קבוצות עבודה של אנשי חינוך

מפגשים כלליים – הקמת קבוצות עבודה של עשרה אנשי חינוך, שימשיכו לתקשר ביניהם על בסיס יומיומי.

מטרה:
ליצור תהליך מתמשך בשטח. לעורר חשיבה מעמיקה שנתמכת בידע שנספק להם.
קהל יעד:
מחנכים בדרגי הביניים. אלו שיכולים עדיין לחשוב ולחולל שינוי בעצמם ובתלמידיהם.
דרכי פעולה:
בשיתוף ראשי המוסדות, נאתר את אלו המתאימים לצוותי החשיבה ונקים אותן בשימת על גיוון בין מוסדות ותפיסות עולם שונות.

שלב ד’ - כנסים

כנסים – בחירת חמישים מחנכים מובילים – כדי ליצור דיון פורה על סמך השלבים הקודמים.

מטרה:
יצירת דיון ציבורי במגמה לחזק את יראת השמים בציבור הדתי לאומי. העמקת הידע וההבנה בסוגיות יסוד תרבותיות, בסיוע אנשי מדע ותורה במגמה לעשות אותם לעמיתים ושותפים, בהנחלת הערכים האלו במערכות החינוך. 
קהל יעד:
אנשי פיקוח ממשרד החינוך, מנהלים ומנהלות, מורים ומורות ותיקים, ראשי ארגוני חינוך מרכזיים ותנועות הנוער.
דרכי פעולה:
3 כינוסים מקצועיים במקומות מרכזיים. יחסי ציבור לפני ואחרי. הוצאת חומרים וסרטונים לבניית האירוע. הוצאת חומרים מן האירוע לציבור הרחב.

שלב ה’ - כנס שנתי מסכם

כנס שנתי מסכם – כנס חגיגי שיסכם שנת פעילות ויציג את המסקנות וכן יתווה דרך להמשך הפעילות.

מטרה:
סיכום והנחלת התובנות ודרכי הפעולה שהתגבשו במהלך השנה. מפגש המוני של אנשי חינוך. העצמת המקום של יראת שמים במודל של זהות חזון ושליחות.
קהל יעד:
הנהגה רוחנית, תלמידי חכמים, אנשי חינוך והוראה מובילים..
דרכי פעולה:
ועדת היגוי לאירוע. בניית התוכנית והפקת חומרים מתאימים להנחלת התכנים. כלים לאיסוף התובנות בקבוצות הדיון.

ספר שיחות עומק עם דתלשי”ם

ספר שיחות עומק עם דתלשי"ם –
להבין טוב יותר את אלו שנשרו ולהפיק מהראיונות, ספר שיהווה תשתית לדיון ציבורי.

דילוג לתוכן