על הנשירה-הרב שמואל אליהו לעולם קטן

42% דתלש"יםזה אמת ולא אגדה

איני יודע כמה מכם קראו את המאמר של הרב אלי סדן, שכתב כי 42% מבוגרי החינוך הממלכתידתי לא מגדירים את עצמם דתיים כיום. המשמעות של הדברים היא שבחינוך הממלכתי דתי (חמ"ד) יש היום כ-350,000 תלמידים. אם 42% מתוכם נושרים זה אומר ש– 147,000 תלמידים שגדלו בבתים דתיים לא שומרים היום שבת, מתפללים אולי ביום כיפור, אולי לא אוכלים כשר. כנראה שלא שולחים את הילדים שלהם לחינוך דתי. 

המספר הולך ויורד ועדיין מאוד גבוה

מדובר במחדל שמתמשך כבר שנים רבות. לשמחתנו מספר הנושרים הולך ויורד, אבל עדיין מגיע לאחוזים מבהילים. אם לפני כ-12 שנים היו 50% דתל"שים בחינוך הממלכתי דתי, היום מדובר קצת יותר מ-40% דתל"שים. לא מדובר על דתל"שים שבאו ממשפחות חילוניות או מסורתיות אלא על דתל"שים שגדלו בבתים דתיים, למדו במוסדות החינוך של החמ"ד 8-12 שנה ואף יותר, ויצאו חילונים ברמה זו או אחרת.  

כמו שריפת בית המקדש

ניסיתי להגדיר לעצמי את גודל המחדל, וחשבתי בתחילה שזה דומה לשריפת ספר תורה. אבל אחר כך אמרתי שלא מדובר בספר תורה אחד, מדובר בכמעט 150 אלף ספרי תורה שנשרפים. אני חייב להגדיר לעצמי את הסיפור הזה בהגדרות יותר מדוייקות. לצערי ההשוואה שלי היא לאסון ששקול כנגד שריפת ההיכל או אולי שריפת בית המקדש. אני לא מוצא דימוי אחר שיכול לתאר את ממדי וגודל האסון. 

פיגוע ברמה לאומית

שימו לב: לא מדובר כאן רק בפיגוע ברמה משפחתית, מדובר כאן בפיגוע ברמה לאומית. אם היינו משכילים לשמור על הגבולות בציבור הדתי לאומי היינו היום הכח המוביל במדינה. אם אתם רוצים נקודה להשוואהתראו איך הציבור החרדי צמח במשך השנים מ-9% במערכת החינוך הציבורית לכמעט 30% במערכת (ומגיע לו יישר כח על כך). לעומת זאת הציבור הדתי לאומי לא מצליח לצמוח יחסית לגודלו. הוא היה 20% מהמערכת החינוך ונשאר 20% מהמערכת, למרות הילודה הגדולה בציבור הזה שהייתה יכולה להכפיל ולשלש את מספרה כמו שעושה הציבור החרדי. 

לא חייבים להיות חרדים בשביל להצליח בחינוך

אם היינו משכילים לשמר את הילדים שלנו באופן שהציבור החרדי משמר את הילדים שלו, היינו יכולים להגדיל אותו היום כמעט ל-50% ממערכת החינוך. זו הייתה יכולה להיות מהפכה ברמה לאומית בכל הרמות האפשריות. ברמה הפוליטית וברמת ההשפעה על אופי המדינה. חשוב מאוד לומר, לא חייבים להיות חרדים עם כל סל הדעות שלהם בשביל לשמור על רמת נשירה נמוכות. בדקנו: יש הרבה מוסדות בציבור הדתי לאומי שמצליחים לשמור על רמות נמוכות מאוד של נשירה, והם עושים זאת עם דרך ברורה באמונה, דרך ברורה בשמירת מצוות, דרך ברורה באהבת ה' ובשמחה במצוות, בלי לומר 'כל אחד והאמת שלו'. בלי לטשטש את הזהות והדרך, ולתת הרבה מאוד גאוות יחידה.

לא לחיות בשקרזה א' ב'

חשוב לציין כי יש אנשים שמרמים את עצמם ומעדיפים לחיות בהונאה עצמית כדי שלא יצטרכו לקום מעל הכורסה ולשנות את אורחות חייהם. ההונאה העצמית היא הסכנה הגדולה ביותר של המערכת. חייבים לשקף את המציאות האמיתית לעצמנו, להורים, למנהלים, לרבני הקהילות, למובילי דעת הקהל אפילו אם היא כואבת. אם נדע כולנו כל הזמן מה המציאות, חזקה עלינו שנעשה כל מה שביכולתנו כדי לשפר ולתקן. אם נעדיף למצוא אנשים שיתנו לנו את המסקנות שאנו רוצים לשמועלא נשנה כלום ולא נתקן כלום. 

בבדיקות יסודיות מתגלית המסקנה העגומה

בגלל החשיבות הגדולה של הנתונים הללו, איגוד רבני הקהילות,  קבוצת אח"י (אסטרטגיה יהודית חינוכית), ביחד עם הרב יהושע שפירא שכרו את שירותיו של דרור יהב, חוקר יהדות בתזמננו. הוא בדק ומצא שיש 14 מחקרים שונים שנעשו לאורך השנים באוניברסיטאות ובמכוני מחקר שונים. הוא ראיין חלק גדול מהחוקרים, והנתונים של רובם מקבילים פחות או יותר לנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בודקת את הנושא הזה בתוך מכלול שלם של נושאים חברתיים, ומפרסמת על כך נתונים במשך יותר מעשר שנים במסגרת "הסקר החברתי". הנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נראים אמינים מכמה סיבות: גם בגלל שאין להם אג'נדה, גם בגלל שהם גוף ציבורי שמבצע את הסקר מדי שנה על אלפי נבדקים, גם בגלל שהם בודקים את הנתונים הללו ברצף של יותר מעשור, וגם בגלל שרואים את השינוי המתמשך לאורך שנים. 

המשמעות של הנתונים הללו היא שבשנת 2007 הייתה נשירה בציבור הדתי לאומי של 50.8%, ובשנת 2019 הייתה נשירה בציבור הדתי לאומי של 43.3%. זה נתון חיובי שאומר שאמנם יש ירידה בנשירה של 7-8%, ועל כך מגיע ישר כח לכל מי שפועל בנושא. אולם עדיין אנו מדברים על נשירה של למעלה מ-43%!

מבתים ליברלים הנשירה יותר גדולה

נתון מעניין שנבדק על ידי שני חוקרים (ריץ' ווינוגרדג'אן, 2004) הוא הקשר שבין רמת הדתיות בבית לבין רמת הנשירה. האם פתיחות וחשיפה לתכנים חילוניים מחזקת את הילדים/נערים/נערות או שהיא מחלישה אותה? יש כאלה שטוענים כי דווקא חברה מעורבת תכין את הילדים לחיים נכון יותר והם פחות ופחות ירדו מהדת. אך בנושא זה אי אפשר להתווכח עם הנתונים: ככל שרמת ההקפדה בבית גבוהה יותר, כך מידת ההתרחקות (הממוצעת) מן הדת היתה נמוכה יותר, ולהיפך: ככל שההקפדה על שמירת מצוות היתה נמוכה יותר, כך עלו שיעורי ההתרחקות מן הדת. כל אחד בוודאי מכיר מקרים אחרים של בתים חזקים שיש בהם דתל"שים, אבל כשמסתכלים במבט כללי על הציבור כולוזו המציאות.

מחקר נוסף (רוזנר ופוקס, 2018) מראה כי ככל שאתה מחנך את ילדיך בחברה מעורבת ופתוחה, הסיכוי שהם יהיו דתיים הולך ויורד. ככל שאתה מחנך אותם בחברה נפרדת ועם מורים יראי שמיםהסיכוי שהם ישארו דתיים הולך וגובר. ככל שהבית הוא יותר מקפיד על הלכות ומצוות כך הילדים ישמרו יותר על המצוות ועל התורה. ככל שהבית יותר מתירני וליברלי כך יהיה דור ההמשך יותר מתירני מההורים שלו ויותר ליברלי מההורים שלו. 

אם מדובר בתלמידי ישיבות ואולפנות עם פנימיות, הנשירה היא 10% עד 20%, תלוי ברמת הדתיות של בית הספר. לפעמים המספר של הנושרים הוא אפילו פחות. המספר הנמוך הזה מלמד שהנשירה איננה מובנית בחינוך הציונידתי. תלמיד יכול להמשיך לשרת בצבא, להמשיך לעבוד ולהתפרנס, להיות משולב בחברה הישראלית ולהישאר ברמה דתית גבוהה. 

הנשירהמקור הכח של הציבור החילוני

מסקנת לא מעט חוקרים היא שהנשירה הגדולה הזו בציבור הדתי היא מקור הגידול בציבור החילוני בישראל. הנשירה מהציבור הדתי היא הסיבה לכך שיש במדינה מוקדי כח שמושכים את המדינה לכיוון יותר ויותר חילוני. 

הגרף הזה מלמד כי מכל 100,000 ילדים בכיתה א' נשארים כ-90 אלף ילדים במגזר החרדי; רק 70-80 אלף בציבור הדתי לאומי. 

עיתוני המגזרחייבים לעשות שינוי

זה כואב לספר את הנתונים הללו להורים ולמורים ולרבנים ולכל מנהיגי הציבור. אבל חייבים לשים את הנתונים הללו מול העיניים אם אנחנו רוצים לתקן. ובאמת אין לנו שום ברירה. והתיקון הזה הוא גם ברמה של העיתונים, שלא יכולים לפרסם בחורה שהולכת להתגייס למג"ב ולספר לכולם כמה זה אטרקטיבי. כי בסופו של דבר אולי היא תישאר דתיה, אבל רוב הבנות שיאמצו את דרכה יעזבו את הדרך מהר מאוד. אי אפשר לבלבל את הציבור במסרים סותרים. 

מערכת החינוךחייבת לעשות שינוי

הנתונים הללו מחייבים את מערכת החינוך לשים את הדגש המרכזי שלהם על חינוך לאמונה ולשמירת מצוות, ולא על דמוקרטיה והכלת האחר וכד'. מתמטיקה היא באמת חשובה מאוד. אבל אין ערוך לחשיבות של ההשקעה בלימוד אמונה, בסופו של דבר היא יסוד הכל. אם תהיה לנו מדינה של מתמטיקאים שלא מבינים מאיפה באנו ולאן אנחנו הולכיםלא תהיה לנו מדינה. 

המערכת חייבת לאתר את המנהלים והמורים הכושלים ולשלוח אותם אחר כבוד לביתם. המערכת חייבת לחזק את המפקחים, המנהלים והמורים המצליחים ולתת להם כח להמשיך ולהוביל את המערכת קדימה. 

הוריםחייבים לעשות שינוי

חייבים לעשות שינוי גם ברמה הביתית. אני רוצה לפנות לכל הזוגות הצעירים שמתחתנים או שיתחתנו או שכבר התחתנוכשאתם שואלים את עצמכם האם להכניס לבית שלכם טלוויזיה סמרטפונים לא מסוננים ועיתונים חילוניםאתם שואלים את עצמכם כמה ילדים דתיים אתם רוצים שיהיו לכם וכמה דתלשי"ם. ההחלטה היא היום, ולא כשהבן שלכם מודיע להם שהוא החליט להוריד את הכיפה. 

כשאת שואלת את עצמך כמה להדר בצניעות וכמה לוותר לעצמךאת שואלת את עצמך את אותה שאלה. כשאתה האבא שואל את עצמך כמה להקדיש זמן ללימוד על הילדים הקטנים שלך ב'אבות ובנים', אתה קובע את העתיד של הילדים שלך. כשאתם שואלים את עצמכם האם להיות באחווה ביניכם או לריב ליד הילדים או חלילה להתגרשאתם קובעים אם ילדכם יהיו דתלשי"ם או שישמרו תורה ומצוות.

מי לה' אלי

בעיני אין נושא יותר חשוב מהנושא הזה. מדינת ישראל חזקה מבחינה כלכלית. מדינת ישראל ניצחה ומנצחת את כל אויביה. מדינת ישראל רוכשת עוד ועוד השפעה בין אומות העולם. מדינת ישראל מנצחת ותנצח את הקורונה. אם לא תהיה פה מדינה עם אמונהלא תהיה פה מדינה כלל וכלל. 

לציבור הדתי לאומי יש השפעה גדולה מאוד על אופי המדינה, הציבור הזה הוא גורם מספר אחד בהתיישבות ובהפיכת יהודה ושומרון לחלק ממדינת ישראל. הוא גורם מספר אחד בעוצמת הצבא וגורם שהצבא לא יהפוך לעוד סניף של מר"צ כמו שהזהיר בעבר אחד שר הבטחון אחרי ישיבה עם קציני המטכ"ל הבכירים. 

יש לציבור הדתי לאומי השפעה כל כך גדולה בתחומים רבים מאוד, אנחנו לא יכולים להשאר אדישים כשחצי מהילדים שלנו מפסיקים להחזיק באורח חיים דתי. חייבים לעצור את שגרת החיים ולבדוק את הכל מחדש. 

זו שעת חרום. חייבים לעזוב הכל ולהתגייס לזה. חייבים להפנות את כל התקציבים לשם כך. חייבים להפנות את כל המחנכים הטובים למערכות החינוך. חייבת כל מערכת עיתון ואתר דתי לאומי לעשות חשבון נפש ותשובה בחודש אלול זה. חייב כל רב וחייב כל בית לעשות לעצמו חשבון נפש ולקבל החלטות איך הוא מתקן את הבית שלנו שיהיה יותר בטוח לגידול ילדים שימשיכו את האור הגדול לעם ישראל. 

מנהלים, מורים, מחנכים, רבנים ואישי ציבור שרוצים להיות שותפים בכח משימה שירכז את הפעילות הזאתאו להשאיר הודעה במייל  ל a1700555838@gmail.com  איגוד רבני קהילות או ל   info@achay.org.il  מכון אח"י  אסטרטגיה חינוכית יהודית,  ונחזור אליכם. 

המאמר עזר לך? שתף אותו הלאה!

מאמרים נוספים

דילוג לתוכן